
Verschillende types
In De Kaproenen bieden we volgende types aan in het kleuter:
- Type 9: leerlingen met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
- Type 3: leerlingen met emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
In De Kaproenen bieden wij volgende types aan in het lager:
- Type 9: leerlingen met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
- Type 3: leerlingen met emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
- Basisaanbod: leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs)
T9 - basisaanbod
Onze werking richt zich op leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) en bijkomende uitdagingen zoals ADHD, DCD of ODD en leerlingen met specifieke leerbehoeftes.
Deze leerlingen hebben nood aan intensieve begeleiding en een aangepaste aanpak. We creëren een autivriendelijke omgeving op basis van de volgende principes:
Verheldering
We structureren de leeromgeving door duidelijke zones te creëren in de klas en op school. Dit geeft een gevoel van veiligheid. Verwachtingen worden helder gecommuniceerd met stappenplannen, sociale leerverhalen en leergesprekken.
Visualisatie
Om schoolse vaardigheden te ondersteunen, maken we gebruik van werkschema’s, dag- en weekschema’s. Pictogrammen worden gebruikt in de kleuterklas en eerste graad; uurroosters en schema’s in de hogere graden.
Individualisatie
Elke leerling wordt als individu begeleid. Een multidisciplinair team van leerkrachten, logopedisten, kinesisten, een psycholoog en opvoeders biedt ondersteuning. Elk kind heeft zijn of haar eigen traject.
Functionaliteit
We focussen op functionele vaardigheden zoals communicatie, zelfredzaamheid, vrijetijds- en sociale vaardigheden, met als doel een maximale zelfstandigheid en integratie in de maatschappij.
Continuïteit
Een eenduidige aanpak tussen leerkrachten, ouders en opvoeders is essentieel. Regelmatig overleg zorgt voor duidelijke afspraken en structuur.
Transfer
We leren de leerlingen vaardigheden aan die ze in verschillende contexten (klas, speelplaats, thuis) kunnen toepassen. Ons doel is om onze leerlingen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling en zelfstandigheid.
Focus op Welzijn
We zorgen ervoor dat leerlingen zich goed in hun vel voelen. Een veilig en ondersteunend klasklimaat staat centraal, zodat elk kind optimaal kan leren.
Type 3
Wij richten ons op leerlingen met gedrags- en/of sociaal-emotionele kwetsbaarheden.
Deze kinderen vertonen vaak minder aanvaardbaar gedrag en hebben nood aan intensieve begeleiding. ADHD, ODD, depressie, hechtingsstoornissen en gedragsstoornissen kunnen aanwezig zijn, soms in combinatie met leerproblemen.
Ondanks goede cognitieve mogelijkheden, ervaren onze leerlingen vaak moeilijkheden op school en in hun sociale en emotionele ontwikkeling.
Onze aanpak biedt een veilige omgeving waarin kinderen zichzelf kunnen zijn.
Negatieve ervaringen uit het verleden worden erkend, en we focussen op succeservaringen om het vertrouwen in henzelf en anderen te herstellen.
Alleen het gedrag wordt afgekeurd, nooit het kind zelf. Elke dag is een nieuwe kans.
We bieden extra structuur, duidelijke afspraken en een aangepaste leeromgeving.
Methodes sluiten aan bij het gewone onderwijs, maar we bieden ook individuele trajecten aan indien nodig.
Ons professioneel team ondersteunt leerlingen om sterker in hun schoenen te staan, sociaal-emotioneel te groeien en probleemgedrag te verminderen. We streven naar hun maximale ontplooiing, op school en sociaal, met als doel waar mogelijk een terugkeer naar regulier onderwijs.