klaswerking

Klaswerking

In De Kaproenen bieden we zowel kleuter als lager onderwijs aan.

Op onze school streven we ernaar om elke leerling in de klas te plaatsen waar hij of zij het best tot zijn recht komt.

We houden hierbij rekening met het niveau, de leerbehoeften en eventuele diagnoses, zodat we een leeromgeving kunnen creëren die optimaal aansluit bij de individuele mogelijkheden van elk kind.

Om dit te realiseren, combineren we klassen uit type 9 en type basisaanbod, zodat we meer homogene groepen kunnen vormen op basis van leerbehoeften en ontwikkelingstempo.

De type 3-klassen blijven, waar nodig, apart, gezien de specifieke noden van deze leerlingen.

We werken niet met vaste leerjaren, omdat we geloven dat kinderen leren en groeien op hun eigen tempo.
Daarom verdelen we onze klassen in pedagogische eenheden (zoals PE1 of PE12), elk met een eigen nummer.
Dit flexibele systeem biedt ons de mogelijkheid om een leerling tijdens het schooljaar van klas te laten veranderen als blijkt dat hij of zij beter gedijt in een andere groep. Als ouder wordt u hier uiteraard steeds tijdig over geïnformeerd.

Onze klasgroepen zijn bewust klein, met gemiddeld 8 tot maximaal 10 leerlingen per klas. Dit zorgt voor een persoonlijke en gerichte begeleiding, waarbij we iedere leerling de aandacht kunnen geven die hij of zij nodig heeft.
We werken met veel structuur en maken gebruik van visualisaties en hulpmiddelen om de leeromgeving zo duidelijk en ondersteunend mogelijk te maken.

Naast deze gerichte aanpak vinden we het ook belangrijk dat onze leerlingen leren omgaan met verschillen en dat ze begrip krijgen voor elkaars uitdagingen.

Daarom organiseren we regelmatig schoolactiviteiten waarbij we de verschillende types mengen.
Dit biedt hen de kans om te ontdekken dat iedereen obstakels kent en dat we van elkaar kunnen leren hoe we hiermee omgaan. Deze activiteiten dragen bij aan sociale vaardigheden en versterken het wederzijds respect en begrip.

Zo bouwen we samen aan een warme en ondersteunende leeromgeving, waar elk kind de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en op zijn of haar eigen tempo te groeien.